Auton madallus: edut ja haitat 

0
411
Auton madallus
© Shutterstock / Dhammarat Nunart

Madalluksen edut ja haitat sekä lain suppeat rajat

Nämä seikat kannattaa aina huomioida, kun autoa lasketaan! 

Ajoneuvon madaltaminen ei tee siitä nopeampaa, mutta se saa sen näyttämään urheilullisemmalta ja se istuu usein paljon paremmin tiellä. Tuskin mikään muu ajoneuvon viritys on yhtä suosittu kuin alustan kohdennettu madaltaminen. Ajoneuvon madaltaminen aiheuttaa kuitenkin aina stressiä ja ongelmia teknisen tarkastuslaitoksen kanssa, kun ajoneuvo esitetään katsastukseen. Poliisi on myös nopea tarkastamaan alentuneet ajoneuvot tarkemmin tarkastuksissa. Näytämme, mihin sinun on kiinnitettävä huomiota laskiessasi ja mitä raja-arvoja on noudatettava. 

Matalampi, urheilullisempi, dynaamisempi: minkä rajoissa? 

Jos haluat laskea ajoneuvosi, sinulla on kaksi eri vaihtoehtoa. Voit saavuttaa tavoitteesi joko vaihtamalla jousituksen jouset tai hankkimalla täydellisen jousituksen jousineen ja vaimentimineen. Joka tapauksessa myös alentamisella on rajansa. Vaikka laissa ei täsmennetä, kuinka suuri etäisyys alustan ja tien välillä on oltava, teknisellä tarkastuslaitoksella ja poliisilla on tiettyjä arvoja, jotka voidaan tarkistaa. Tämä johtuu siitä, että tieliikennelupa-asetuksissa säädetään, että autojen on oltava muotoilultaan tieystävällisiä. 

Suomen tieliikennelain auton madaltamista koskevat lisärajoitukset 

Lain mukaan ajoneuvon omistajien on varmistettava, että auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm. 

Auton madaltaminen
© Shutterstock / Dhammarat Nunart

Madalluksen edut ja haitat yhdellä silmäyksellä 

Parhaassa tapauksessa madaltaminen voi parantaa merkittävästi ajoneuvon käsiteltävyyttä ja saada ajodynamiikan näyttämään jämäkämmältä ja tarkoituksenmukaisemmalta. Tätä varten on kuitenkin yleensä käytettävä täydellistä jousitusjärjestelmää, jotta jouset ja vaimentimet voidaan säätää optimaalisesti toisiinsa. Oikeat renkaat ovat myös tärkeässä asemassa. Optimaalinen madallus laskee ajoneuvon painopistettä kohti tietä, mikä antaa ajoneuvolle paljon paremman pidon kaarteissa. Tämä helpottaa auton hallintaa monissa tilanteissa. Lisäksi madallettu auto näyttää urheilullisemmalta ja aggressiivisemmalta. 

Auton madaltamisen haitat ovat lähinnä käytännöllisiä. Ensinnäkin ajoneuvo menettää huomattavasti maavaraa, mikä voi johtaa nopeammin kivien tai vastaavien tekijöiden aiheuttamiin vaurioihin. Lisäksi lyhyempi jousitusmatka tarjoaa vähemmän mukavuutta, ja kovemman virityksen vuoksi myös korin kuormitus on paljon suurempi.