Auton akku – syyt, miksi se usein heikkenee ennenaikaisesti

0
152
Akku autossa
© GettyImages / Yumi mini

ADAC:n (Saksan autokerhon) erittelytilastot ovat selkeät. Useammassa kuin joka kolmannessa tapauksessa auton akku on syynä rikkoutumiseen. Tässä oppaassa kerrotaan, miksi auton akut usein vikaantuvat ja mitä voit sille tehdä.

Turvallisesti läpi syksyn

Miksi auton akku tyhjenee?

Nykyään auton akkuja pidetään täysin kehittyneinä. Tekniikka on jo yli 100 vuotta vanhaa. Niinpä tuskin voi johtua itse akuista, että ne usein tyhjenevät nopeasti ja vaativat soittoa vikapalveluun. Tärkeimmät syyt akun heikkenemiseen tai täydelliseen tyhjenemiseen ovat omistajan huolettomuus ja käyttöiän kannalta epäedulliset tavat. Esimerkiksi lyhyet matkat.

Lyhyet matkat – auton akkujen kestotesti

Aina kun moottori käynnistetään, auton akun on toimittava parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä kylmempi moottori on, sitä kovemmin starttimoottorin on työskenneltävä ja sitä enemmän virtaa se tarvitsee akulta moottorin käynnistämiseen. Suurin osa virrasta kulkee yleensä käynnistyksen aikana, ja sen jälkeen akku tarvitsee jonkin aikaa, ennen kuin se latautuu kokonaan laturilla. Lyhyet matkat eivät useinkaan riitä tähän. Lisäksi akusta otetaan sähköä myös lyhyiden matkojen aikana. Esimerkiksi navigaattori, autoradio, istuinlämmitys tai ilmastointi. Nämä kuluttajat viivästyttävät akun latautumista. Tämän seurauksena akku latautuu usein hieman vähemmän jokaisen lyhyen matkan jälkeen. Tämä epätäydellinen lataus tarkoittaa, että jossain vaiheessa lataus ei enää riitä ajoneuvon käynnistämiseen.

Tämä on myös syy siihen, että nykyaikaisissa ajoneuvoissa, joissa on automaattinen start-stop-järjestelmä, auton akut ovat huomattavasti suurempia ja kapasiteetiltaan tehokkaampia kuin ajoneuvoissa, joissa ei ole tätä automaattista järjestelmää. Jos moottori on käynnistettävä uudelleen jokaisen liikennevalopysähdyksen jälkeen, tämä rasittaa akkua valtavasti.

Jos akkua ei koskaan ladata täyteen pidemmän ajan kuluessa, sillä on muitakin seurauksia. Jos akkua ei ole ladattu täyteen, akun lyijylevyille laskeutuu rikkihaposta peräisin olevia sulfaattikiteitä alhaisen jännitteen vuoksi. Tämä vähentää vähitellen akun kapasiteettia. Niin sanottua sulfatoitumista ei voi perua, kun se on edennyt pitkälle. Tämä tarkoittaa, että sitä ei voida enää peruuttaa lataamalla akku kerran täyteen. Sulfaattikiteiden lisääntyvä kertyminen johtaa lopulta siihen, että akku hajoaa kokonaan. Silloin ainoa ratkaisu on vaihtaa se uuteen akkuun.

Huomaamattomat ja unohdetut kuluttajat tyhjentävät auton akun huomaamattaan

Unohdetun kuluttajan aiheuttama tyhjeneminen koskee pääasiassa vanhempia ajoneuvoja. Vanhemmissa autoissa valot saattavat jäädä päälle, kun sytytysvirta on sammutettu. Illalla ja pimeässä tämä ei yleensä ole ongelma. Kun kuitenkin ajetaan valot päällä päivällä huonolla säällä, jää helposti huomaamatta, että valot ovat edelleen päällä, kun ajoneuvo on pysäköitynä. Muutaman tunnin kuluttua akku on sitten tyhjä.

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa tämä ongelma ei yleensä enää ole ongelma, koska valot sammuvat automaattisesti. Huomaamattomat kuluttajat voivat kuitenkin myös nykyaikaisissa ajoneuvoissa rasittaa akkua ja tyhjentää sen. Esimerkkinä voidaan mainita hansikaslokeron valaistuksen viallinen kytkin. Jos hansikaslokeron valaistus on päällä useita päiviä, vahvimmankin akun akku tyhjenee lopulta. Sama pätee, jos esimerkiksi tavaratilan valaistus ei enää sammu, kun tavaratilan kansi suljetaan.

Vaikka radio kytkettäisiin päälle ajoneuvon huollon aikana, tämä voi johtaa siihen, että akussa ei enää muutaman tunnin kuluttua ole riittävästi jännitettä moottorin käynnistämiseen. Mitä vanhempi akku on, sitä todennäköisemmin tämä ongelma ilmenee. Niin sanotut vuotovirrat voivat aiheuttaa akun ennenaikaisen purkautumisen sekä uusissa että vanhemmissa ajoneuvoissa.

Auton akun lataus
© GettyImages / GregorBister

Akun tyhjeneminen vuotovirroista johtuen

Vuotovirtoja esiintyy auton akussa aina, kun akun yläosa on likainen. Lika vetää puoleensa kosteutta. Tämä mahdollistaa virran kulkemisen akun yhdestä napasta toiseen. Virrat eivät ole suuria, mutta ne riittävät tyhjentämään akun ajan mittaan. Vuotovirtojen ja siten akun ennenaikaisen tyhjenemisen välttämiseksi auton akun yläosa ja koskettimet on aina pidettävä puhtaina ja kuivina.

Latausgeneraattori ja muut nopeasti tyhjenevän akun syyt

Se, että auton akku tyhjenee nopeasti, ei aina tarvitse johtua itse akusta. Yleinen syy heikkoon akkuun on viallinen laturi, viallinen lataussäädin ja kulunut kiilahihna. Kuluneesta kiilahihnasta kertoo selvästi kuuluva vinkuva ääni moottoritilassa. Jos tämä vinkuminen kuuluu, kiilahihna liukuu hihnapyörällä joko moottorissa, vesipumpussa tai latausgeneraattorissa. Tämän seurauksena laturi ei toimi optimaalisesti eikä pysty lataamaan akkua tai lataa sitä vain osittain. Erikoissuihke voi auttaa tässä lyhytaikaisesti. Kiilahihnan vaihtaminen on kuitenkin yleensä väistämätöntä.

Jos itse laturissa tai lataussäätimessä on vika, siitä ilmoittaa kojelaudan latauksen merkkivalo. Latauksen merkkivalo syttyy aina, kun moottori käynnistetään. Jos se jää palamaan moottorin käynnistämisen jälkeen, se on merkki siitä, että joko laturissa tai lataussäätimessä on vikaa. Näissä tapauksissa asiantuntijan on määritettävä vika.

Toinen syy auton tyhjentyneeseen akkuun voi olla oikosulku ajoneuvon elektroniikassa, mikä aiheuttaa akun nopean tyhjenemisen. Myös vika moottorin ohjausyksikössä voi olla syy auton nopeasti tyhjenevään akkuun. Näissäkin tapauksissa ainoa vaihtoehto on mennä korjaamolle vian paikallistamiseksi ja korjaamiseksi.

Auton akku
© GettyImages / joebelanger

Riittämätön nestetaso akkukennossa

Useimmat auton akut ovat nykyään huoltovapaita. Tämä tarkoittaa, että yksittäisten akkukennojen nestetasoa ei tarvitse tarkistaa säännöllisesti. Vanhemmissa akkutyypeissä voi kuitenkin käydä niin, että yhdestä tai useammasta akkukennosta haihtuu ajan mittaan nestettä. Jos taso on liian alhainen, akun kapasiteetti laskee ja se tyhjenee nopeammin, kun virtaa otetaan. Voit määrittää, onko akun kennoissa vielä riittävästi nestettä, tekemällä yksinkertaisen silmämääräisen tarkastuksen. Jos nestetaso on liian alhainen, voit täyttää kyseisen akun kennon tislatulla vedellä. Tämän pitäisi ratkaista ongelma.

Periaatteessa on muistettava, että auton akku on kuluva osa, joka voi myös rikkoutua jossain vaiheessa. Esimerkiksi voimakkaan tärinän vuoksi ajon aikana. Jos akun yksittäinen kenno pettää, akun maksimijännite pienenee 2 voltilla. Usein tämä alentunut jännite ei enää riitä moottorin käynnistämiseen. Tällöin auttaa vain asiantuntijan suorittama tarkastus ja tarvittaessa akun vaihto.

Päätelmä

Auton akut ovat kuluvia osia. Ajan myötä ne voivat heikentyä tai jopa pettää. On tärkeää tarkistaa akku säännöllisesti ja pitää siitä hyvää huolta. Jos huomaat, että auton akku ei lataudu, ota yhteys asiantuntijaan.