Audi S tronic – automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä

0
44
© GettyImages / scanrail

Audi on varustanut mallinsa S tronicilla vuodesta 2005 lähtien. Kaksoiskytkimellä varustetussa automaattivaihteistossa yhdistyvät kaikki automaattivaihteiston edut manuaalivaihteiston etuihin: Tämä tarkoittaa kuljettajalle maksimaalista mukavuutta.

Mitä S tronic tarkalleen ottaen on?

S tronic on automaattivaihteisto, joka on varustettu kaksoiskytkimellä. Audi on rakentanut vaihteiston malleihinsa vuodesta 2005 lähtien, sitä ennen sen nimi oli DSG. Erityistä tässä vaihteistossa on se, että kuljettaja voi itse päättää, haluaako hän ajaa automaatti- vai manuaalitilassa. Molemmat ovat mahdollisia. ”S” tarkoittaa sporttista tilaa: nopeat jarrutukset ja kiihdytyksen muutokset ovat tässä tilassa harmonisia ja dynaamisia ilman, että veto katkeaa. Audi tarjoaa kaksoiskytkinvaihteiston seitsemällä ja kahdeksalla vaihteella.

Miten S tronic toimii?

Yksi vaihteisto, kaksi kytkintä: Kuulostaa teknisesti jännittävältä. Juuri sitä Audin S tronic onkin. Kaksi pääakselia on kiinnitetty parittoman ja parillisen määrän hammaspyörien kautta vastaavaan kytkimeen (kaksi monilevykytkintä). Näihin on puolestaan kiinnitetty varsinainen vaihdelaatikon rakenne. Tarkkaan ottaen 7-vaihteinen S tronic (myös 8-vaihteinen mahdollinen) koostuu kahdesta alavaihteistosta, jotka ovat jatkuvasti aktiivisia. Aina kun vaihde kytketään, vaihteiston sähköinen ohjausyksikkö analysoi eri antureiden antamat signaalit. Samalla aktivoituu toisen vaihteistoakselin vaihteenvalinta. Haluatko vaihtaa manuaalivaihteistoon? Ei ongelmaa: työnnä valintavipu syvennykseen tai käytä vaihdevipuja.

Miksi S tronic?

Kun ajattelet kehittynyttä autotekniikkaa, saatat kysyä itseltäsi: ”Miksi S tronic?”. Vastaus löytyy tämän vaihteiston vaikuttavista ominaisuuksista:

  • Tehokkuus ja urheilullisuus: yhdistää manuaalivaihteiston ja automaattivaihteiston parhaat puolet joustavaan ajamiseen.
  • Nopeat vaihteenvaihdot: Nopeat vaihteenvaihdot ilman havaittavaa keskeytystä vetovoimassa, mikä takaa tasaisen ja dynaamisen kiihdytyksen.
  • Älykäs anturitekniikka: Automaattinen vaihteenvalmistus ajokäyttäytymisen perusteella; manuaalivaihteita vaihdettaessa vaihdetaan tehokkaasti kahden kytkimen välillä.
  • Kytkinjärjestelmä muutamassa sekunnissa: Vaihda vaihteiden välillä vain muutamassa sekunnin sadasosassa saumatonta suorituskykyä varten.
  • Optimoitu voitelu: Erilliset öljykierrot kaksoiskytkimelle ja vaihteistolle takaavat optimaalisen voitelun ja kestävyyden.
  • Ei kompromisseja komponenteista: Jokainen vaihteiston osa on täydellisesti toimitettu, mikä maksimoi luotettavuuden ja tehokkuuden.

Näiden teknisten edistysaskeleiden ansiosta S tronic -vaihteisto muuttaa automaailman peliä.

Onko DSG:n ja S tronicin välillä eroa?

Nämä kaksi vaihteistoa ovat identtiset. DSG on Volkswagen-konsernin kaksoiskytkinvaihteisto, kun taas Audilla samaa komponenttia kutsutaan S troniciksi. Molemmat vaihteistot koostuvat itse asiassa kahdesta alavaihteistosta, jotka mahdollistavat vaihteiden vaihtamisen automaattisesti. Tämä tapahtuu vetovoimaa keskeyttämättä, minkä vuoksi vaihteistot takaavat dynaamisen ja harmonisen kiihtyvyyden. Vaihteistoa kutsuttiin muuten kaikissa Audi-malleissa myös DSG:ksi vuoteen 2005 asti, jolloin se nimettiin uudelleen S troniciksi. S tronic asennetaan vaihteistona, jossa on seitsemän tai kahdeksan vaihdetta.

Audi-S-tronic
© GettyImages / Don Mason

Miten Audi S tronicia ajetaan?

S tronic on automaattivaihteisto ja manuaalivaihteisto yhdessä. Aloitat ja pysyt D-tilassa neljänteen vaihteeseen asti. Sitten vaihdat S-tilaan. S tronicin avulla autosi kehittää huomattavan temperamentin. Vaikka D-tila on enemmän taloudellisuutta ajatellen suunnattu ja soveltuu hyvin ajamiseen, se on todellinen helpotus erityisesti talvella ja kaupunkiajossa. S-tila taas on nautinto yli 2000 kierroksen kierroksilla. Nopeat vaihtelut jarrutuksen ja kiihdytyksen välillä ovat S-tilassa erittäin hauskoja. Jos osaat vaihtaa vaihteita sujuvasti käsin, onnistuu tämä tietysti hyvin myös manuaalivaihteiston avulla.

Mitä ”S” tarkoittaa automaattivaihteistolla?

Jos vaihdat vaihteita manuaalisesti, sinun ei tarvitse vaivautua kryptisten lyhenteiden kanssa. Toisin on automaattivaihteiston, ja se on Audi S tronic. Kuten kaikissa automaattivaihteistoissa, N tarkoittaa neutraalia, D Drive (hyvä cruisingiin ja rentoon ajoon suurella hyötysuhteella) ja S tarkoittaa urheilullista toimintaa. Korkeat kierrosluvut ja vastaavasti kuuluva moottorin ääni ovat siis täysin normaaleja ja jopa toivottavia S-tilassa.

Onko S tronicin kanssa tiedossa ongelmia?

Kaikissa vaihteistoissa on ongelmia ennemmin tai myöhemmin, eikä S tronic ole poikkeus. Koska Audin kaksoiskytkinvaihteistot on asennettu lähes kaikkiin ylemmän luokan ja urheilullisiin malleihin vuodesta 2005 lähtien, korjaamoilla on jo kokemusta vaihteistoista ja ne tuntevat tavanomaiset ongelmat. Seitsemän- tai kahdeksanvaihteiset S tronic -vaihteistot löytyvät näistä malleista:

A1, A3-A8

SUV-mallit Q2, Q3, Q5 ja Q7

TT- ja R8-urheilumallit

Audi S tronic -mallien kuljettajat huomaavat varsin usein, että kytkin nykii tai pätkii hitaasti ajettaessa. Myös moottorin kierrosluvun vaihtelut ovat yleisiä. Audi TDI -malleissa, joissa on 3.0 V6 -moottori (kahdeksanvaihteinen S tronic), esiintyy usein käynnistysheikkoutta. Nämä ongelmat havaitaan usein pian uusien autojen luovutuksen jälkeen, eikä niillä ole mitään tekemistä korkeampien kilometrien kanssa. Ohjelmistopäivitys ratkaisee ongelmat joissakin tapauksissa, mutta ei aina.

Kuinka paljon korjaus maksaa?

Vaihteistovaurio on kustannusvaikuttava asia, jos se on takuuaikojen ulkopuolella eikä jälleenmyyjä tai valmistaja tarjoa hyvää tahtoa. Jos kytkinlevyt ovat palaneet tai mekatroninen ohjausyksikkö on vikaantunut, S tronicin täydellinen uusiminen on yleensä tarpeen. Ja tämä maksaa yleensä 3 000-5 000 euroa. Voit ehkäistä vahinkoja noudattamalla huoltovälejä ja huoltamalla vaihteiston säännöllisesti.

Miksi huoltaa Audi S tronic -vaihteistoja?

Vaihteistot tarvitsevat hoitoa, ja vaihteisto saa tätä hoitoa huoltokäynnillä. Pääsääntöisesti vaihdetaan vaihteistoöljy ja korjaamolla asennetaan usein uusi suodatin ja tiivisterengas. Tämä tulisi tehdä noin 60 000 kilometrin välein. Vastoin yleistä käsitystä vaihteistoöljyä ei tarvita vain voiteluaineena. Öljy myös jäähdyttää yksittäisiä komponentteja – ja säännöllinen huolto ehkäisee näin ollen vaihteiston vaurioitumista.

Myös vaihteiston huuhtelu voi olla hyödyllistä. Korjaamon asiantuntija päättää tästä kuitenkin tapauskohtaisesti. On tärkeää keskustella kanssasi: Jos sinulla on jo valituksia tai olet tietoinen ongelmista, on helpompi päättää tarvittavista toimenpiteistä. Käynnistyessä tapahtuva nykiminen ja myöhäiset ylöspäin vaihdot, outo tärinä ja vastaavat ongelmat voidaan selvittää yksityiskohtaisessa vianmäärityksessä. Jos vaihteistoöljyn vaihto ja perusteellinen huuhtelu eivät riitä, jokin komponentti on ehkä vaihdettava. Miksi vaihteiston huuhtelu? Kun öljy on tyhjennetty, vaihteiston osiin (koteloon tai momentinmuuntimeen) jää jäänteitä, kuten hankausta ja likaa. Huuhtelun aikana korjaamo puhdistaa vaihteiston kokonaan. Erityiset öljynhuuhtelulaitteet toimivat puhdistusaineilla, jotka poistavat sekä lian että öljyjäämät. Vasta sen jälkeen täytetään uutta vaihteistoöljyä.

Miten vaihdan itse Audi S tronicin öljyn?

Ihannetapauksessa kenenkään ei pitäisi tehdä tätä itse, vaan antaa vaihteistohuolto ammattikorjaamon tehtäväksi. Kokeneet mekaanikot, joilla on tarvittavat erikoistyökalut, voivat kuitenkin tehdä sen myös itse. Pelkkä öljynvaihto on mahdollista. Kukaan ei kuitenkaan huuhtele vaihteistoa itse kotona, ja lopulta myös käytetyn öljyn hävittäminen on tärkeä asia. Vaihteiston öljynvaihto on parempi teettää korjaamolla!

Usein kysytyt kysymykset Audi S Tronicista

Kuinka hyvä Audin S Tronic on?

Audi S Tronic -vaihteisto tekee vaikutuksen lukuisilla eduillaan kaikissa versioissaan. Niihin kuuluvat tehokkuus, kehittynyt älykäs ohjaus ja laaja vaihteluväli pitkillä välityssuhteilla varustetuilla ylemmillä vaihteilla. Nämä ominaisuudet vaikuttavat osaltaan siihen, että huipputeknologisen vaihteiston polttoaineenkulutus on usein alhaisempi kuin perinteisten manuaalivaihteistojen, mikä on sekä ekologisesti että taloudellisesti edullista.

Onko S tronic automaattivaihteisto Audissa?

S tronic on Audin versio kaksoiskytkin-automaattivaihteistosta. Se otettiin käyttöön vuonna 2005, ja se tunnettiin aiemmin nimellä DSG. Tämän vaihteiston erinomainen ominaisuus on se, että kuljettaja voi valita automaatti- ja manuaalivaihteiston välillä. Molemmat vaihtoehdot ovat saatavilla.

Milloin S tronicin öljy on vaihdettava?

Öljynvaihtoa suositellaan yleensä 60 000 km:n välein. Nelivetoisten ajoneuvojen DSG-vaihteistoille suosittelemme kuitenkin 30 000 km:n vaihtoväliä. Näin ehkäistään vaihteisto-ongelmia ja varmistetaan optimaalinen vaihtoteho.