Alustan suojaus: silloin se on uusittava

0
115
© Shutterstock / Kzenon

Mitä hyötyä alustan suojauksesta on?

Ihmisillä on taipumus laiminlyödä korin alapuoli, kun on kyse ajoneuvon ruostesuojauksesta. Tämä on ymmärrettävää, koska auton alapuolta ei yleensä näe, kun autoa käytetään. Kaunis, kiiltävä kori sen sijaan on aina silmiesi edessä. Maalipintaa vaalitaan, hoidetaan ja kiillotetaan, jotta mikään matta tahra ei pilaa ulkonäköä tai vahingoita suosikkiharrastustasi neljällä pyörällä. Mutta erityisesti talvella, kun märät olosuhteet ja tiesuola voivat vahingoittaa ajoneuvoa, on kiinnitettävä huomiota myös korin alapuoliseen suojaukseen. Alusta joutuu ensimmäisenä kosketuksiin haitallisten ympäristövaikutusten kanssa, vaikka sitä ei näkisikään. Ajoneuvon omistajana tulet usein tietoiseksi tästä vasta, kun ajoneuvoasi on nostettava, ehkä siksi, että katsastuksen aika on käsillä tai renkaat on vaihdettava.

Miten levitän suojaa korin alle?

Ensimmäinen vaihe kunnollisessa alustan suojauksessa on vanhan suojauksen poistaminen. Alustan suojaus koostuu bitumimassasta, joka levitetään ajoneuvon alla olevaan peltiin kuin tahna. Rauta on tunnetusti taipuvainen syöpymään, varsinkin jos se on jatkuvasti alttiina kosteudelle ja hapelle. Jos vain levittäisit uuden suojapinnoitteen vanhan päälle, et olisi saavuttanut mitään. Jos vanhan bitumipinnoitteen alapohjapaneelissa on halkeamia ja reikiä, tänne on saattanut jo tunkeutua nestettä, joka yksinkertaisesti tiivistettäisiin uudella kerroksella. Tuloksena olisi katastrofi, sillä aluskatteen uudesta suojasta huolimatta sinne jäänyt vesi aiheuttaisi ruosteen jatkuvaa muodostumista. Vanha tahna on siis poistettava teräslevystä ennen uuden tahnan levittämistä. Riittää, että bitumimassa poistetaan vain niistä kohdista, joissa se on vaurioitunut.

Milloin pitää vaihtaa alustan suojaus?

Alustan suojaus autossa
© Shutterstock / Vehicle character coffee

Alustan suojaus koostuu yleensä PVC-pohjaisesta kemiallisesta seoksesta. Se ruiskutetaan ajoneuvon alapuolelle ja suojaa materiaalia luotettavasti kiveniskemältä ja korroosiolta. Hieman kestävämpi (ja myös kalliimpi) vaihtoehto koostuu vaha- tai hartsipohjasta.

Voit tunnistaa, että korin pohjatiiviste on uusittava, jos se on halkeillut ja helposti irrotettavissa. Uusiminen on vielä kiireellisempää, jos ruskeaa värimuutosta on jo näkyvissä – tämä viittaa ruostumiseen. Alustan pinnoitteen uusiminen ei ole helppo tehtävä, ja jos et ole ammattilainen, on parempi käydä korjaamolla, jossa asiantuntija levittää uuden tiivisteen erikoistyökaluja käyttäen. Sen jälkeen sinulla on täydellinen, tasaisesti levitetty suoja, joka kestää pitkään. Säännölliset tarkastukset ovat kuitenkin edelleen välttämättömiä.

Mitä korjaamossa maksetaan?

Uusi alustan suojaus maksaa yleensä noin 200-300 euroa. Jos ruoste on kuitenkin poistettava etukäteen, se voi tulla nopeasti kalliimmaksi. Monissa tapauksissa ei ole tarpeen pinnoittaa uudelleen koko alustaa, vaan vain tiettyjä alueita. Tällainenkin osittainen tiivistäminen maksaa kuitenkin harvoin alle 100-200 euroa.