Ajovalojen kiillotus – näin saavutat täydellisen tuloksen

0
668
© GettyImages / Capuski

Pöly, pienet kivet, sade, raekuurot ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä auringonvalo vaikuttavat auton ajovaloihin vuosien mittaan. Lue seuraavasta oppaasta, miten saat sameat ja naarmuuntuneet ajovalot taas loistamaan.

Miten voit kiillottaa ajovalot?

Kaupoista saa hionta- ja kiillotussarjoja, jotka on koottu erityisesti auton ajovalojen valmisteluun. Nämä sarjat sisältävät tarvittavat hioma-aineet ja tarvittaessa kirkaslakkaa ja tartuntaa lisäävää ainetta.

Ennen kuin aloitat auton ajovalojen hiomisen ja kiillottamisen, ne on puhdistettava perusteellisesti. Käytä tähän haaleaa vettä ja autoshampoota. Peruspuhdistuksen jälkeen sinun kannattaa tarkastella muovisuojusta lähemmin. Jos pinnoissa on syviä naarmuja tai kiveniskemän aiheuttamia reikiä, vaurioita on käytännössä mahdotonta korjata näitä vikoja hionnalla ja kiillotuksella. Tällöin ainoa ratkaisu on vaihtaa ajovalot uusiin tai hyväkuntoisiin käytettyihin. Voit korjata kellastuneet, hieman naarmuuntuneet ja sameat kannet itse.

Teippaa ensin korin osat ajovalojen ympärillä maalarinteipillä, jotta et vahingoita maalia hiottaessasi. Yritä ensimmäisenä vaiheena poistaa mahdolliset sameudet tai kellastumat sopivalla kiillotustahnalla. Levitä tahnaa pintaan ohjeiden mukaisesti pehmeällä liinalla tai porakoneen kiillotuslisälaitteella ja työstä koko pinta. Jos käytät porakonetta, nopeus ei saa olla liian suuri, sillä muuten muovi lämpenisi ja vaurioituisi. Työskentele aina käsin ja koneella pienellä paineella. Kiillotus ei vaadi paljon voimaa. Jos sameutta tai kellastumista ei voi poistaa tällä tavalla, ajovalo on ensin hiottava.

Käytä hiomiseen aina märkää hiomapaperia. Märkähiomapaperin on oltava karkeudeltaan 1 500 tai 2 000 ensimmäisellä kerralla. Älä käytä karkeampaa märkähiomapaperia. Kastele hiomapaperia jatkuvasti veteen hiomajakeiden poistamiseksi. Pyyhi hiomajäämät pois ensimmäisen käsittelyn jälkeen ja tarkista tulos. Sen jälkeen on tarpeen tehdä vähintään toinen käsittely erittäin ohuella 3 000 tai 4 000 rakeisella märkähiomapaperilla.

Ajovalojen puhdistus
© GettyImages / Diego Cerro Jimenez

Voiko auton ajovaloja kiillottaa hammastahnalla?

Vinkki auton ajovalojen kiillottamisesta hammastahnalla jaetaan usein netissä. Itse asiassa hammastahnalla on mahdollista saada samea muovipeite taas kiiltämään ja poistaa pienet naarmut. Hammastahna ei ole periaatteessa muuta kuin hankausaine yhdistettynä puhdistusaineisiin. Riippuen siitä, miten hammastahna on muotoiltu, se sisältää hioma-aineina hienoa marmorijauhetta tai mikromuovia. Nämä hioma-aineet ovat niin pieniä, että ne toimivat kuin kiillotustahna.

Sillä ei ole väliä, millä hammastahnalla kiillotat ajovalosi. Tärkeää on, että käytät hyvin pehmeää liinaa tai pehmeää kiillotuslisälaitetta porakoneeseen, vaikka kiillotat hammastahnalla. Liinan tai kiillotuslisälaitteen on oltava hieman kostea, kun hammastahnaa levitetään. Sinun kannattaa myös peittää korin reunat hammastahnalla ennen kiillotusta, jotta suojaat maalipintaa vaurioilta. Kuten kiillotussarjalla kiillotettaessa, pinnat on hammastahnakäsittelyn jälkeen viimeisteltävä kirkaslakalla. On tärkeää, että pohjamaalia ja kirkaslakkaa levitetään vain hyvin ohuesti, jotta suojakerros ei heikennä ajovalon valotehoa enempää kuin on tarpeen.

Voinko kiillottaa auton ajovalot korjaamolla?

Teoriassa kyllä. Käytännössä et kuitenkaan todennäköisesti löydä korjaamoa, ainakaan hyvämaineista korjaamoa, joka tekisi tämän työn. Syynä on yksinkertaisesti se, että ajovalojen tyyppihyväksyntä ja tarvittaessa ajoneuvosi käyttölupa raukeavat. Yksikään korjaamon omistaja ei halua ottaa tätä vastuuta kaikkine mahdollisine seurauksineen.

Onko ajovalojen kiillotus sallittua?

Verkkokaupoista ja muista varaosamyyjistä saat erilaisia sarjoja, joilla voit kiillottaa auton ajovalot. Tämä kunnostus ei kuitenkaan ole sallittua. Jotta ajovalo voidaan asentaa autoon, se tarvitsee niin sanotun tyyppihyväksynnän. Jokainen auton ajovalo on siis niin sanottu tyyppihyväksytty osa. Tyyppihyväksynnän aikana ajovalot testataan viimeistä yksityiskohtaa myöten. Tämä koskee myös fotometrisiä ominaisuuksia. Toinen testikohta on pinnan kantavuus. Tässä testipisteessä naarmuuntumisenestokerroksella varustetulla pinnoitteella on tärkeä rooli. Tämä läpinäkyvä kerros suojaa ajovalaisinta ympäristön vaikutuksilta ja auringonvalon UV-säteiltä. Tämä tarkoittaa, että tämä naarmuuntumisenestopinnoite on tärkeä ajovalaisimen tyyppihyväksynnän säilyttämisen kannalta.

Jos suojapinnoite poistetaan hiomalla tai kiillottamalla, ajovalaisimen tyyppihyväksyntä raukeaa automaattisesti. Lainsäätäjä toteaa, että ajovalaisimia on muutettu rakenteellisesti. Vastaavasti ajovalojen pinnoittaminen uudella kirkkaalla pinnoitteella katsotaan tällaiseksi muutokseksi, eikä sitä näin ollen myöskään sallita. Jos kiillotat autosi ajovalot, tyyppihyväksynnän lisäksi mahdollisesti myös ajoneuvon käyttöhyväksyntä raukeaa. Jos ajovalojen kunnostus havaitaan tarkastuksessa, tekninen tarkastuslaitos kieltäytyy myöntämästä sinulle tarraa. Jos tämä käsittely huomataan liikennevalvonnassa, et saa jatkaa ajoneuvosi ajamista. Voit myös joutua syytteeseen.

Mikä hiomapaperi ajovaloja varten?

Jos ajovalojen kiillotus muovikiillotustahnalla ei tuota toivottua tulosta, on turvauduttava hiekkapaperiin. Ajovalojen hiontaan kannattaa käyttää vain märkää hiekkapaperia. Jos hiot märkänä, vesi varmistaa, että hiotut muovihiukkaset eivät tartu hiekkapaperiin ja aiheuta syviä naarmuja ja uria. Älä missään tapauksessa käytä perinteistä kuivaa hiomapaperia. Ensimmäistä hiontaa varten hiekkapaperin on oltava karkeudeltaan 1 500-2 000, eli sen on oltava erittäin ohutta. Toista hiontaa varten tarvitaan paljon ohuempaa märkähiomapaperia, jonka karkeus on 3 000 tai 4 000. Märkähiomapaperia saa mistä tahansa rautakaupasta pienellä rahalla.

Ajovalojen kiillotus
© GettyImages / Bogdanhoda

Onko ajovalot maalattu?

1990-luvulle asti ajovalot valmistettiin yksinomaan lasista. Nykyään ajovalojen suojukset on valmistettu ainoastaan muovista, useimmiten polykarbonaatista. Tämä muovi on kristallinkirkasta, kevyempää ja vähemmän haurasta kuin lasi, eikä sillä ole taipumusta murtua heti, jos se vaurioituu esimerkiksi kiveniskemästä. Polykarbonaatista valmistettujen ajovalojen etuna on myös se, että ne voidaan muotoilla ruiskuvalukoneissa käytännössä miten tahansa. Myöskään hajavalolinssejä ei enää tarvita. Tämän tehtävän hoitavat nyt heijastimet.

Muovilinssien haittapuolena on kuitenkin se, että ne voivat kellastua ajan myötä ja sumentua ympäristön vaikutuksesta. Muovisuojilla varustetut ajovalot on siksi päällystetty suojakerroksella. Tämä silmälle lähes näkymätön ja kristallinkirkas kerros suojaa ajovalojen suojuksia pölyn, pienten kivien tai raekuurojen aiheuttamilta mekaanisilta vaurioilta sekä auringonvalon UV-säteilyltä. Ilman tätä suojakerrosta suojukset muuttuisivat nopeasti keltaisiksi ja tylsiksi. Tämä suoja ei kuitenkaan kestä ikuisesti. Ajan myötä suojakerros liukenee ja muovi alkaa kellastua ja muuttua sameaksi.

Muun muassa ADAC (Saksan autoilukerho) vaatii siksi, että suojusten korjaaminen olisi sallittava kiillottamalla tai että ajovalot olisi suunniteltava siten, että suojukset voidaan vaihtaa yksitellen ilman, että koko ajovalo on vaihdettava.