Ajoneuvojen laskemisen ongelma – vetoakseli 

0
103
© Shutterstock / anuphadit

Virheellisellä laskemisella voi olla ikäviä seurauksia, kuten vaihteiston vaurioituminen tai viallinen vetoakseli. On kuitenkin olemassa ratkaisuja tämän mahdollisen vahingon syyn korjaamiseksi. 

Turvallisesti läpi syksyn

Vääränlainen laskeminen voi johtaa vaihteiston ja vetoakselin massiivisiin vaurioihin

Ajoneuvojen madaltaminen antaa niille urheilullisen luonteen. Ei siis ihme, että ajoneuvon madaltaminen on ollut yksi suosituimmista viritystoimenpiteistä jo vuosikymmeniä. Alennusjousitusten ja -jousien toimittajat ehdottavat yleensä, että muita toimenpiteitä ei tarvita. Ajoneuvossa on kuitenkin osia, joille ei aina ole hyötyä madaltamisesta. Vetoakseleista voi tulla liian pitkiä madaltamisen vuoksi, jolloin ne painavat vaihdelaatikkoa. 

Vetojousi on suunniteltu joustavaksi 

Kun tarkastellaan akselia (ajoneuvon poikittaisakselia) edestä käsin, voidaan nopeasti havaita, että vetoakselit eivät kulje suoraan vaihteistosta etupyörien pyörännavoille. Pikemminkin molemmat osat ovat eri korkeudella, joten voimansiirtoakselit on asennettu vinoon. Samalla vetoakselit koostuvat useista osista: varsinaisesta vetoakselista ja kardaaninivelistä, joiden kummassakin päässä on laippa. Kardaaninivelet työnnetään onttoon vetoakseliin kiinteässä hammastuksessa. Työnnetty kardaaninivel ei ole kiinteä. Pikemminkin hammastus on jopa rasvattu (yleensä grafiittia sisältävällä rasvalla), jotta asetetut nivelet pysyvät liikkuvina. Tämä johtuu siitä, että kahden jousen epätasainen puristus muuttaa myös vetoakselin kulmaa vaihteistoon nähden. 

Vetoakselista voi tulla liian pitkä madaltamisen vuoksi 

Yleensä vaihteiston laippa on korkeammalla ja pyörännapa alempana. Tämä tarkoittaa, että vetoakselista tulee ”suora” vastaavan puristuksen aikana. Tämä lyhentää vaihteiston laipan ja pyörännavan välistä etäisyyttä. Juuri tästä syystä murrosnivel on asetettu joustavasti paikalleen. Puristuksen aikana murrosnivel voi vielä hieman työntyä vetoakseliin. Kummallakin vetoakselilla on keskimäärin noin 30 mm:n pelivaraa. Yhteensä tämä on 60 mm.  Ajoneuvoa madallettaessa kaikki riippuu siitä, kuinka paljon pelivaraa on vielä mahdollista madalluksen jälkeen ja kuinka pitkälle uusi jousitus puristuu. 

Liian pitkä vetoakseli voi aiheuttaa suuria vaurioita 

Jos pelivaraa ei enää ole riittävästi, eli jos vetoakselit ovat laskemisen jälkeen liian pitkät, ne painavat vaihteistoa huomattavasti suuremmalla voimalla. Tämä voi johtaa monenlaisiin seurannaisvaurioihin: 

– vaihteisto vuotaa 

– vaihteisto vaurioituu akselien sisäpuolelta 

– murrosnivelet kuluvat huomattavasti nopeammin 

Vauriot tunnistaa yleensä vastaavasta kolinasta tai kolahtelusta, joka kuuluu myös tavallisilla kuluneilla vetoakseleilla. 

Ratkaisu: kaksiosaiset tai lyhennetyt vetoakselit 

Mahdollisia ratkaisuja on kaksi. Yhtäältä tavanomaisten yksiosaisten vetoakselien sijasta tarjotaan usein kaksiosaisia akseleita. Näissä on ylimääräinen murrosnivel, joten akseli on jaettu kahteen osaan. Näitä kaksiosaisia vetoakseleita ei kuitenkaan ole saatavilla kaikkiin ajoneuvoihin. Vaihtoehtona on vetoakselien tai vetoakselin lyhentäminen (jälleen ajoneuvomallista riippuen voi olla, että vain yksi vetoakseli toisella puolella on liian pitkä madalluksen vuoksi). 

Tässä tapauksessa vetoakseli tarkistetaan nykyaikaisella tekniikalla iskun varalta, katkaistaan ja liitetään sitten uudelleen holkilla. Sitten tarkistetaan uudelleen, onko epätasapaino olemassa. Tämä työ on annettava sertifioidun asiantuntijayrityksen tehtäväksi. 

Vetoakseli
© Shutterstock / hadanello88

Poikkeuslupaa vaaditaan 

Nyt vakioakselia on muutettu, joten se edustaa merkittävää poikkeamaa. Siksi ajoneuvo on nyt esitettävä liikenne- ja viestintälaitokselle ja suoritettava yksilöllinen tarkastus. Jos tätä yksittäishyväksyntää ei suoriteta, kyseessä on ajaminen ilman käyttölupaa. Erityisesti onnettomuustapauksessa vakuutusyhtiö ei korvaa kustannuksia! Koska tarvittava pituus vaihtelee huomattavasti alentamisesta ja ajoneuvomallista riippuen, ennen ajoneuvon alentamista on syytä kääntyä asiantuntijan puoleen, jotta voidaan selvittää, milloin vetoakselia on lyhennettävä tai mihin alentamissyvyyteen asti tämä ei ole tarpeen. 

Osta laadukkaita ja edullisia vetoakseleita, nivelakseleita ja vetoakseliholkkeja verkosta 

Laajasta verkkokaupastamme voit ostaa kaikki vetoakselien varaosat edullisesti ja korkeimmalla valmistuslaadulla. Vetoakselien lisäksi tarjoamme myös korkealaatuisia murrosniveliä ja tietenkin nivelsuojia (palkeet tai pölysuojat) tarvittavine asennustarvikkeineen. Vakuuta itsesi pysyvästi edullisista hinnoistamme, varaosiemme korkeasta laadusta ja kattavista palveluistamme asiakkaidemme lukuisten myönteisten arvioiden perusteella. Varaosamyymälästä voit tietenkin ostaa myös kaikki muut tarvittavat varaosat yhtä edullisiin hintoihin.