Site icon Motointegrator.fi Blog

Kun ABS-merkkivalo vilkkuu

ABS-anturin vika

© Shutterstock / Bjoern Wylezich

Jos ABS ei toimi, kyseinen merkkivalo syttyy kojelaudassa. Täältä löydät tietoa siitä, miten ABS-antureissa ja ABS:ssä ilmenee vikoja, miten vianetsintä toimii ja mitä muuta on varottava.

ABS- ja pyörän nopeusanturit – toiminta, viat diagnoosineen ja korjaaminen

ABS (lukkiutumaton jarrujärjestelmä) on jo pitkään kuulunut kaikkien ajoneuvojen vakiovarusteisiin. Sen toimintatapa on yhtä yksinkertainen kuin nerokas. ABS voi kuitenkin myös vioittua. Tässä artikkelissa kerromme, miten ABS-anturit tarkistetaan. Koska ABS-järjestelmän pyörän nopeusanturien tarkistaminen vaatii kuitenkin huomattavaa asiantuntemusta sekä asianmukaisia apuvälineitä ja työkaluja, kuvauksen tarkoituksena on havainnollistaa ja tarkistaa yksinkertaiset viat, joita esiintyy suhteellisen usein.

ABS:n toimintaperiaate ja pyöräanturien erot

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa pyörän nopeusanturit ovat kaikissa neljässä pyörässä. Ne jaetaan induktiivisiin (passiivisiin) ja Hall-antureihin (aktiivisiin). Aktiiviseen ABS-anturiin syötetään ABS-ohjausyksiköstä määritetty jännite, ja se on varustettu arviointielektroniikalla.

Tätä varten anturia vastapäätä sijoitetaan magneetteja vuorotellen päinvastoin renkaaseen. Tämä voi sijaita ulkopuolella; uudemmissa ajoneuvoissa tämä magneettirengas on usein osa pyöränlaakerin tiivistettä. Passiivinen anturi on varustettu magneetilla, anturi on suunnattu hammasrattaan vanteeseen. Erilainen etäisyys hampaan ja ”loven” välillä aiheuttaa muuttuvan magneettikentän, järjestelmä ”havaitsee” kääntyvän pyörän.

ABS:n rakenne

Kaikkiaan tarvitaan seuraavat osat:

– Venttiililohko

– ABS-ohjausyksikkö

– Jarrupolkimen jarruvalokytkin

– Pyörän nopeusanturit

– Poikittaiskiihtyvyysanturi (EPS:ää varten)

ABS-antureiden, pyörän nopeusantureiden ja muiden komponenttien tarkistaminen

Ilmeisesti viallisten ABS-antureiden tarkastus sisältää koko järjestelmän tarkastuksen. Ensin tarkastetaan jarrujärjestelmän toiminta ja sopivat parametrit (jarrunesteen taso, jarrupalojen paksuus jne.).

Nostolavalla tarkistetaan, jos hammasratas on näkyvissä, onko anturi tai hammasratas likainen. Lisäksi tarkistetaan, ettei hammasratas ole mekaanisesti vaurioitunut. Jos kaikki on tältäkin osin kunnossa, tarkistetaan anturikaapelin pistoke löysän kosketuksen tai korroosion varalta. Myös mahdollinen kaapelin katkeaminen on suljettava pois. Jarruvalon kytkin on usein viallinen, erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Niinpä myös tämä ja asiaankuuluvat sulakkeet on tarkistettava.

© Shutterstock / Bjoern Wylezich

Vianmääritys mittauslaitteilla

Jos vikaa ei vieläkään löydy, passiivinen pyörän nopeusanturi tarkastetaan jännitemittarilla tai oskilloskoopilla (optisella). Tätä varten on tunnettava käyttöjännitteet. Aktiiviset anturit voidaan kuitenkin yleensä lukea vikamuistin kautta. Kyseinen anturi tallennetaan tällöin vikamuistiin (tai muuhun komponenttiin).

Lisäksi induktiivisia ABS-pyöräantureita ei saa mitata ohmimittarilla (vastus). Tämä voi tuhota sisäänrakennetun elektroniikan. Ajoneuvon iästä riippuen, jos haku onnistuu ilman vikamuistia, myös vikamuisti on luettava ja poistettava.

Miten ABS-anturin viat ilmenevät?

Eri lähestymistavoista voidaan päätellä, että viat voivat olla täysin eri alkuperää. Lika ja roiskevesi, hankaava kaapeli, likaantuminen ja mekaaninen vaurio ovat yleisimpiä syitä.

Exit mobile version