Auton moottori tarvitsee polttoainetta, öljyä ja hyvää jäähdytysnestettä toimiakseen luotettavasti pitkään. Jäähdytysneste kuitenkin usein unohdetaan ja laiminlyödään. Silti se on välttämätöntä.
Mistä auton jäähdytysneste on valmistettu?
Useimmat koostuvat 85-90-prosenttisesti monoetyleeniglykolista (MEG), etyleeniglykolista (EG) tai monopropyleeniglykolista (MPG), joka yleensä lyhennetään yksinkertaisesti glykoliksi. Nämä ovat alkoholeja, jotka alentavat jäähdytysnesteen jäätymispistettä. Esimerkiksi puhdas glykoli jäätyy vain -10-15 °C:ssa. Näihin alkoholeihin sekoitetaan myös lisäaineita. Esimerkiksi korroosionestoaineet, jotka suojaavat jäähdytyspiiriä korroosiolta, vaahdonestoaineet, stabilointiaineet ja niin sanotut kavitaationestoaineet. Kavitaation estoaineita käytetään estämään höyrykuplien muodostuminen jäähdytysnesteeseen, kun jäähdytysvesi kuumenee erittäin kuumaksi. Lisätyt lisäaineet määräävät pääasiassa jäähdytysnesteen ominaisuudet.
Missä se kiertää auton jäähdytysjärjestelmässä?
Se kiertää moottorissa, jäähdyttimessä ja matkustamon lämmittimessä. Nykyaikaisen auton jäähdytysjärjestelmä koostuu kahdesta piiristä. Pieni jäähdytyspiiri ja suuri jäähdytyspiiri. Kun moottori on kylmä, vesipumppu pumppaa jäähdytysvettä aluksi vain moottorilohkon, sylinterikannen ja matkustamon lämmittimen lämmönvaihtimen läpi. Koska pienessä jäähdytyspiirissä oleva jäähdytysvesi ei pysty luovuttamaan absorboitua lämpöä jäähdyttimen kautta ympäristöön, moottori saavuttaa käyttölämpötilansa nopeammin. Kuluminen ja epäpuhtauspäästöt vähenevät näin ollen.
Kun moottori on saavuttanut käyttölämpötilansa, termostaattiventtiili avaa suuren jäähdytyspiirin. Kun vesi on virrannut moottorin ja lämmittimen lämmönvaihtimen läpi, se pumpataan jäähdyttimeen, josta se voi luovuttaa absorboituneen lämmön ympäristöön jäähdyttimen kautta. Niin sanottu paisuntasäiliö on liitetty jäähdyttimeen kahden letkun välityksellä. Paisuntasäiliö varmistaa, että yhä lämpimämpi vesi voi laajentua vahingoittamatta moottoria tai letkuliitäntöjä.
Mikä on jäähdytysnesteen tehtävä?
Jäähdytysnesteen tehtävänä on ensisijaisesti estää jäähdytysveden jäätyminen alle 0 °C:n lämpötilassa. Kun vesi jäätyy, se laajenee ja voi siten aiheuttaa vakavia vaurioita, esimerkiksi halkeamia moottorin lohkoon ja sylinterikanteen. Jäähdytysvesiletkut voivat myös kärsiä jäätyvästä vedestä, ja ne voivat tietyissä olosuhteissa puhjeta. Siksi se toimii ensisijaisesti pakkassuojana. Riippuen jäähdytysnesteestä ja sen sekoitussuhteesta veteen jäähdytysvesi jäätyy vasta -40 °C:ssa. Samalla jäähdytysneste nostaa jäähdytysveden kiehumispisteen noin 125 °C:een.
Jäähdytysnesteiden lisäaineet estävät korroosiota ja kerrostumia jäähdytyspiirissä sekä vaahdonmuodostusta ja siten jäähdytysnesteen jäähdytysvaikutuksen heikkenemistä. Jäähdytysnesteellä on myös toinen tärkeä tehtävä. Se voitelee vesipumpun, lämmitysventtiilit ja termostaattiventtiilin.
Miten valita oikea jäähdytysneste?
Jos jäähdytysnestettä on täydennettävä tai vaihdettava, löydät omistajan käsikirjasta tietoa siitä, mitä jäähdytysnestettä autossasi on käytettävä. Useimmat valmistajat määrittelevät ajoneuvoilleen tietyn tyypin.
Jäähdytysnesteitä on kolmea eri tyyppiä, jotka eroavat toisistaan käytetyn tekniikan mukaan. Jokaisella jäähdytysnesteellä on eri nimi. On olemassa OAT, Si-OAT (IAT) ja niin sanottu hybridijäähdyttimen pakkasneste, joka on merkitty lyhenteellä HOAT.
OAT-neste
OAT-nesteet ovat silikaatittomia. Ne ovat yleensä punaisia, ja niitä käytetään ajoneuvoissa, joissa on alumiinipatterit, esimerkiksi VW:ssä. Lyhenne OAT tulee sanoista ”Organic Acid Technology” (orgaaninen happoteknologia) ja tarkoittaa, että tämän aineen valmistuksessa käytetään orgaanista happoa.
Si-OAT- tai IAT-neste
IAT on lyhenne sanoista ”Inorganic Acid Technology”. Tämä tarkoittaa, että jäähdytysnesteen valmistuksessa käytetään epäorgaanista happoa, joka yleensä perustuu silikaattiin. Se on siis silikaattia sisältävä jäähdytysneste. Tämäntyyppisen pakkasnesteen tunnistaa sen sinisestä tai sinertävän violetista väristä.
HOAT – Hybridijäähdytysneste
HOAT-jäähdytysnesteet ovat yleensä väriltään oransseja tai keltaisia. Ne sisältävät myös silikaatteja. Lyhenne tarkoittaa ”Hybrid Organic Acid Technology”. Tässä jäähdytysnestetekniikassa yhdistyvät kahden muun tekniikan edut. Esimerkiksi Mercedes ja BMW käyttävät HOAT-jäähdytysnesteitä ajoneuvojensa alkutäyttöön.
Jäähdytysnesteen väristä voi siis päätellä, millainen jäähdyttimen pakkasneste on. Käytetystä tekniikasta riippuen jäähdytysnesteet ovat väriltään punaisia, sinisiä, vihreitä, kelta-oransseja ja muutamia muita värejä. Jos et tiedä, mitä jäähdytysnestettä ajoneuvosi valmistaja on määrittänyt, olet aina turvallisella puolella, jos valitset uudelleentäyttöön samanväristä jäähdytysnestettä.
Voiko jäähdytysnesteitä sekoittaa?
Yleissääntönä on, että silikaattia sisältäviä ja silikaatittomia jäähdytysnesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Jos esimerkiksi jäähdyttimesi on tehtaalla täytetty punaisella eli silikaatittomalla jäähdytysnesteellä, täytä se uudelleen vain punaisella tai oranssin ja keltaisen värisellä hybridijäähdyttimen pakkasnesteellä. Vain hyvin harvoja silikaatittomia jäähdytysnesteitä voidaan sekoittaa silikaattia sisältävien IAT-jäähdytysnesteiden kanssa. Jos autosi jäähdytin on täytetty sinisellä jäähdytysnesteellä, voit täyttää sen joko HOATilla tai jäähdytysnesteellä, joka on myös sinistä. Periaatteessa voit sekoittaa jäähdytysnesteitä. Tämä tarkoittaa, että voit sekoittaa samaan teknologiaan perustuvia jäähdytysnesteitä ongelmitta. Valmistajalla ei ole merkitystä.
Milloin se tulisi vaihtaa?
Ajoneuvon valmistaja määrittelee jäähdytysnesteen vaihtovälit. Joissakin ajoneuvoissa se on vaihdettava viimeistään 50 000 km:n jälkeen, toisissa vasta 100 000 km:n jälkeen. Se on altis tietylle kulumisasteelle. Ruostesuojausvaikutus ja muut ominaisuudet heikkenevät ajan myötä. Siksi se on vaihdettava säännöllisesti. Vaihto tehdään usein osana tarkastusta.
Vaihtovälien välillä jäähdytysnesteen taso on tarkistettava vähintään kahdesti vuodessa, kerran keväällä ja kerran syksyllä, ja se on tarvittaessa täydennettävä. Lisäksi jäätymisenestoaine on tarkistutettava erikoiskorjaamossa kerran vuodessa syksyllä ennen ensimmäisiä pakkasia.
Kuinka paljon jäähdytysnestettä jäähdytysjärjestelmä tarvitsee?
Tarvittavan jäähdytysnesteen määrä riippuu moottorissa ja jäähdyttimessä kiertävän jäähdytysveden määrästä. Moottorin koosta riippuen tämä on 5-10 litraa jäähdytysnestettä. Jos se sekoitetaan veteen oikeassa suhteessa, puolet jäähdytysvedestä koostuu jäähdytysnesteestä. Jäähdytysnesteen ja jäähdytysveden oikea sekoitussuhde on tärkeää optimaalisen vaikutuksen saavuttamiseksi.
Pitääkö se aina sekoittaa veteen?
Teoriassa voit täyttää moottoriin puhdasta jäähdytysnestettä. Tästä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä. Päinvastoin, siitä on vain haittaa. Jos käytät puhdasta jäähdytysnestettä ilman vettä moottorin jäähdytysjärjestelmässä, jäähdytysnesteen jäätymispiste nousee. Toinen ja paljon suurempi haitta on se, että puhtaalla jäähdytysnesteellä on vain pieni niin sanottu lämpökapasiteetti. Lämpökapasiteetti mittaa, kuinka paljon energiaa tarvitaan nesteen tai kiinteän kappaleen lämmittämiseen alhaisesta lämpötilasta korkeampaan lämpötilaan. Siksi se tuskin pystyy siirtämään lämpöä moottorista jäähdyttimeen riittävän nopeasti. Veden lämpökapasiteetti sen sijaan on erittäin suuri. Se on ihanteellinen keino siirtää lämpöä moottorista jäähdyttimeen.
Jäähdytysnesteen ja veden sekoitussuhteeksi on usein määritetty 1:1. Sinun on kuitenkin aina noudatettava jäähdytysnesteen valmistajan ohjeita. Valmistajan ohjeista riippuen voit joutua käyttämään seokseen demineralisoitua vettä. Demineralisoitu tarkoittaa, että vedestä on poistettu magnesium ja kalsium. Nämä kaksi mineraalia aiheuttavat kalkkisaostumia jäähdytyspiirissä. Tislatusta vedestä on toisaalta joskus jopa haittoja. Jotkin valmistajat eivät kuitenkaan tee mitään erittelyjä, joten voit käyttää tavallista vesijohtovettä.
Miten jäähdytysneste vaihdetaan?
Jäähdytysnesteen vaihtamiseksi moottorin on ensin jäähdyttävä kokonaan. Aseta sitten riittävän suuri keräysastia moottorin alle, ruuvaa aukon korkki irti ja irrota tyhjennystulppa, jotta jäähdytysneste pääsee valumaan keräysastiaan. Vanhan jäähdytysnesteen pitäisi pystyä tiivistymään kokonaan. Ruuvaa sitten tyhjennystulppa takaisin paikalleen.
Uusi jäähdytysvesiseos täytetään tavallisesti valkoisen läpinäkyvään säiliöön. Uusi jäähdytysneste on täytettävä säiliöön merkittyyn ylempään merkkiin ”MAX” asti. Sitten säiliö suljetaan ja moottori käynnistetään, jotta moottori voi lämmetä. Lämpimänä jäähdytysnesteen tason pitäisi olla säiliön minimi- ja maksimimerkkien välissä.
Mitä minun on otettava huomioon jäähdytysnestettä vaihdettaessa?
Jäähdytysnesteen vaihtaminen ei ole monimutkainen työ. Et tarvitse mitään erikoistyökaluja. Tämä työ kannattaa kuitenkin teettää erikoistuneessa korjaamossa. Jäähdytysneste on myrkyllistä. Se tunkeutuu ihon läpi verenkiertoon, eikä sitä saa koskaan päästää viemäriin tai ympäristöön millään muulla tavalla.