Automerkit: saksalainen laatu vs. ranskalainen laatu

0
112
Automerkit
© GettyImages / TomasSereda

Sitä, mikä on painautunut ihmisten mieleen vuosikymmenien ajan, ei voi korjata nopeasti. Sama pätee automerkkeihin. Saksalaiset ajoneuvot ovat vakaita ja kestäviä. Ranskalaisia ajoneuvoja pidettiin pitkään epäluotettavina. Tämä on ensimmäinen kliseinen mielleyhtymämme, kun ajattelemme saksalaisia ja ranskalaisia ajoneuvoja.

Turvallisesti läpi syksyn

Mutta ovatko nämä vuosikymmeniä sitten ehkä perustellut väitteet edelleen päteviä? Vai voimmeko hylätä ne kliseinä, jotka kuuluvat lopullisesti menneisyyteen? Vertaa, mikä on muuttunut automerkkien osalta saksalaisessa ajoneuvotuotannossa ja ranskalaisissa ajoneuvomalleissa. Syvälliset oivallukset ja yksityiskohdat voivat muuttaa perusteellisesti mielikuvia, joita sinulla on sekä saksalaisista että ranskalaisista ajoneuvoista.

Ranskalaisten ja saksalaisten ajoneuvojen vertailu

Saksalaiset automerkit

Saksassa pidetään mielellään kiinni omista perinteistään. Tämä heijastuu myös ajoneuvomerkkeihin. Saksalaisilla ajoneuvoilla on tänäkin päivänä erinomainen maine, ja niillä on suuri kysyntä sekä kotimaassa että maailmanlaajuisesti. Luksussegmentin saksalaiset ajoneuvot ovat olleet suosittuja jo vuosikymmeniä, ja niitä pidetään luotettavimpina ajoneuvoina. Autoilijat pitävät erityisesti näistä luksusautomerkeistä:

Mercedes

BMW

Audi

Maanteillämme liikkuu myös lukemattomia keskiluokan ja pienten autojen malleja. Näistä seuraavat merkit ovat erityisen suosittuja:

VW

Opel

Audi (pienemmät versiot)

Saksalaisten entisaikojen suosikkiauto on edelleen aivan Saksan parhaiden automerkkien kärjessä. Ja se on Volkswagen (VW). Corsa on edelleen yksi suosituimmista saksalaisista kaupunkiautoista. Pieni, vankka ja tyylikäs ovat tämän ajoneuvon tärkeimmät ominaisuudet, ja nyt se on saatavana myös sähköautona.

Ranskalaiset automerkit

Ranskalaiset autot
© GettyImages / Tuul & Bruno Morandi

Kun ajattelet ranskalaisia ajoneuvoja, et voi olla ajattelematta kolmea tunnetuinta ranskalaista automerkkiä. Ja nämä ovat selvät:

Peugeot

Citroen

Renault

Peugeot on listan kärjessä, eikä vähiten siksi, että se on tunnustettu Ranskan parhaaksi ajoneuvoluokaksi. Noin 27,7 prosentin markkinaosuudellaan Peugeot johtaa Ranskan ajoneuvomarkkinoita edelleen.

Minkä ominaisuuksien sanotaan kuvaavan saksalaisia ja ranskalaisia automerkkejä?

Kun saksalaisten automerkkien positiivisten ominaisuuksien listan kärjessä ovat maanläheisyys, vakaus ja kestävyys, joiden ansiosta saksalaiset ajoneuvot ovat saaneet hyvän maineen maailmanlaajuisesti, Ranskassa korostetaan muita tekijöitä. Ranskalaiset ajoneuvot saavat pisteitä tyylistä ja visuaalisesta viehätyksestä, kun taas saksalaiset ajoneuvot vaikuttavat hieman kulmikkailta ja suoraviivaisilta. Ranska on aina ollut monien autoteollisuuden suuntausten edelläkävijä. Ranskalaiset ovat myös jo kauan sitten saavuttaneet saksalaiset automerkit luotettavuuden ja tekniikan osalta.

Kun elektroniset innovaatiot valloittivat ajoneuvomarkkinat, ne olivat jo alkuvuosina vakiovarusteena ranskalaisissa ajoneuvoissa. Saksalaisissa ajoneuvoissa niihin liittyi lisäkustannuksia ja niitä pidettiin ylellisyytenä. Kun tarkastellaan saksalaisia ja ranskalaisia automerkkejä menneisyydessä, on totta, että ranskalaiset ajoneuvot pettävät kuljettajansa useammin kuin saksalaiset. Elektroniikka petti useammin märissä olosuhteissa, osat olivat epävakaita ja myös moottori hajosi useammin. Ranskalaiset ovat kuitenkin oppineet läksynsä ja pystyvät nyt pysymään saksalaisten ajoneuvomallien perässä turvallisuuden, luotettavuuden ja vakauden osalta. Tämän seurauksena kolme ranskalaista automerkkiä Peugeot, Citroen ja Renault nähdään jälleen hyvin usein Saksan teillä.

Kolme saksalaista ja ranskalaista automerkkiä (sähköajoneuvot) vertailussa

Sähköauto
© GettyImages / 3alexd

Keski-/ylempi luokka: BMW i3 vs. Renault Zoe Life R110/Z.E. 40

Renaultin automerkit ovat jo pitkään pystyneet helposti kilpailemaan nykyaikaisten saksalaisten keskiluokan autojen kanssa. Hinnaltaan Renault Zoe päihittää saksalaisen BMW i3:n lippulaivan omassa luokassaan useilla tuhansilla euroilla. BMW:n listahinta on 9 000 euroa korkeampi kuin vastaavilla varusteilla varustetun tyylikkään Renault Zoen. Molemmat ajoneuvot ovat huippumoderneja sähköautoja automaattivaihteistolla. Molempien ajoneuvojen hyötysuhdeluokitus on vaikuttava A+, ja niissä on vakiona ABS sekä ilmastointi.

Kun BMW i3:n ulkonäkö on melko eksoottinen ja kulmikas, Zoe tekee vaikutuksen modernilla, nuorekkaalla ilmeellä.

Voimansiirto ja suorituskyky:

Renault tarjoaa etuvetoa, BMW käyttää i3:ssaan takavetojärjestelmää

170 hv:n BMW i3 kiihtyy 0-100 nopeammin (7,3 sekuntia) kuin vertailumalli, Renault Zoe Life R110/ZE 40… jossa on vain 108 hv. Se tarvitsee noin 11,4 sekuntia samoissa lähtöolosuhteissa. BMW i3:n huippunopeus on 150 km/h, kun Zoen huippunopeus on edelleen 135 km/h.

Kantama ja tehonkulutus:

Näiden kahden ajoneuvon välillä ei ole juuri mitään eroa toimintasäteen suhteen. Valmistajan mukaan BMW i3:n toimintasäde on 307 kilometriä ja akun kapasiteetti 42,2 kWh. Renault Zoen toimintasäde on noin 41 kWh:n akkukapasiteetilla 316 kilometriä parhaissa olosuhteissa. Energiankulutuksen osalta Renault ZOE Life R110/Z.E 40, jonka kulutus on 17,2 litraa 100 kilometrillä, on huomattavasti huonompi kuin BMW i3, jonka kulutus on 13,1 litraa 100 kilometrillä.

Renault Zoen suuri puute saksalaiseen vastineeseensa verrattuna on latausjärjestelmä. Zoessa ei ole pikalaturia eikä lämpöpumppua, mikä BMW i3:ssa on itsestäänselvyys.

Tilaolosuhteet:

Molemmat ajoneuvot ovat viistoperäisiä 5-ovisia autoja, ja niissä on tilaa 2-5 henkilölle.

Koko ja paino:

BMW i3:n pituus on 401 cm, kun taas ranskalaisen kilpailijansa pituus on 408 cm. Takaosan leveys on lähes identtinen. Renault Zoe on 178 cm:n pituudellaan vain sentin leveämpi kuin BMW. Painon osalta Renault Zoe painaa 1 502 kg, kun taas saksalainen BMW i3 -auto painaa vain 1 270 kg. Toisaalta Zoe R110/Z.E:ssä on enemmän tilaa tavaratilassa. Se tarjoaa 338 litran tilavuudellaan riittävästi tilaa isommille ja pienemmille matkatavaroille, kun taas BMW i3:ssa on tarjolla vain 260 litraa.

Pieni/keskikokoinen auto: Peugeot e-208 vs. Opel Corsa-e

Voimansiirto:

Peugeotista tunnistaa helposti, miten tämä automerkki kattaa kaikki tarpeet. Tätä ranskalaisautoa on saatavana 3 ajovaihtoehtoa. Se on saatavana täyssähköisenä Peugeot e-208:na, bensiini- tai kaasuautona. Sähköautomarkkinat ovat tällä hetkellä nousussa. Peugeot e-208 on 50 kWh:n akullaan ja 280 kilometrin maksimietäisyydellään optimaalisessa tilassa aivan nykyisten sähköautojen kärjessä. Vertailukelpoisen Opel Corsa-e:n toimintasäde samalla akulla on jopa 330 kilometriä.

Akku:

Monet Peugeot e-208:n testitulokset ovat samanlaisia kuin Opel Corsan. Esimerkiksi innovatiivisella Peugeotilla ja sen nykyaikaisella vastineella Opel Corsalla on yhteinen Common Modular Platform (CMP). Eron tekee kuitenkin lähes 400 kiloa painava akku. Opel Corsa-e tarjoaa kolme ajotilaa, mukaan lukien Sport-tila ja Eco-tila. Corsa-e:llä ei tarvitse edes ajaa Sport-tilassa saadakseen riittävästi ajotehoa. Opel Corsa-e:ssä on myös erikoisominaisuus jarrutettaessa. Kun otat jalan pois kaasulta, tämä ajoneuvo ei rullaa, kuten automaattiautolta voisi odottaa. Corsa-e ottaa energiaa talteen, kun otat jalan pois kaasulta. Tälle on olemassa tekninen termi: rekuperointi. Jos haluat pysäyttää ajoneuvon kokonaan, sinun on käytettävä jarruja.

Tilan olosuhteet:

Peugeot e-208:n tilat eivät juuri muutu, sillä raskas akku on asennettu ajoneuvon lattian alle. Etupenkillä istutaan erittäin mukavasti, kuljettajan istuimen voi työntää taaksepäin, ja se soveltuu erinomaisesti myös pitkille, jopa kaksimetrisille ihmisille. Takana pääntilaa on kuitenkin jonkin verran rajoitetusti. Tavaratila tarjoaa vain tavanomaiset 250 litraa. Tämä luku perustuu erilaisiin testeihin. Tehdasasetus on yli 265 litraa. Opel Corsa on sisältä hyvin ahdas.

Opel Corsa-e on asiantuntijoiden mielestä onnistunut sähköauto, Peugeot sen ranskalaisveli, joka on Opel Corsa-e:n veroinen. Kuten useimmat ranskalaiset autot, innovatiivinen Peugeot 208-e saa pisteitä ylellisyydestään, fiksuista yksityiskohdistaan ja houkuttelevasta ulkonäöstään. Saksalaisen Corsa-e:n jousitusmukavuuden sanotaan olevan paljon parempi kuin ranskalaisen Peugeot 208:n.

Hinta:

Väitettä, jonka mukaan saksalaiset ajoneuvot ovat kalliimpia kuin ranskalaiset, ei voida tässä yhteydessä vahvistaa. Uuden Corsa-e:n hinta on useita tuhansia euroja pienempi kuin Peugeot 208-e:n.

Luksusluokka: Mercedes EQC 400 vs. DS 9 (Citroenin luksusmerkki)

Mercedeksen saavuttaman EQC 400:n kaltaista luksusluokkaa on pitkään etsitty turhaan ranskalaisten ajoneuvojen joukosta. Yksi, joka voi nyt pysyä mukana, on Citroenin luksusmerkki DS 9. DS 9:n mitat ovat vaikuttavat: pituus 4,93 metriä, leveys 1,85 metriä ja pyörien halkaisija 690 millimetriä.

Voimansiirto ja suorituskyky:

DS9 on hybridiauto pistokehybridinä, jonka teho on 225 hv. Voit ajaa mukavasti bensiini- ja sähkökäytöllä tarpeen mukaan. 11,9 kWh:n akku tarjoaa 40-50 kilometrin sähköisen toimintasäteen. Sähkökäytössä huippunopeus on 135 km/h. Lisäversiot 250 hv:n tai 360 hv:n kaksivetoisella moottorilla ovat keskustelussa tai niitä on jo saatavilla pieniä määriä. Mercedes EQC:n hämmästyttävän pitkä toimintasäde, joka on optimaalisissa olosuhteissa 429-464 kilometriä (puhtaasti sähköllä), jättää varjoonsa DS9:n lisäksi myös monet muut ajoneuvot. Odotusaika pikalatausasemilla on vain 40 minuuttia. EQC:n virrankulutus on 21,5-20,1 kWh 100 kilometriä kohden. Kiihtyvyys on 5,1 sekuntia nollasta sataan tehokkaalla 408 kW:n teholla.

Sisätilat:

DS9:n sisätilat eivät ole vähäpätöinen asia. Sillä on toinen päärooli. Nappanahkaverhoiltu kojelauta, kristallilasinen sisustus ja ilmastoidut istuimet hierontatoiminnolla ovat tässä autossa mukavuuksia, joita on vaikea voittaa. EQC:n sisätilat ovat yhtä mukavat kuin hallintalaitteet. Kaikki toiminnot ja kosketusherkät kosketusnäyttöpinnat on upotettu laadukkaaseen runkoon. EQC:n kohokohtiin kuuluvat myös LED-valonauhat auton etu- ja takaosassa sekä mustapintainen jäähdyttimen säleikkö.

Teknologiaa korkealla tasolla:

EQC:ssä saat innovatiivisen näyttökokemuksen ja koet käyttömukavuuden korkeimmalla tasolla. Ääniohjaus sekä itsesopeutuvat ja mukautuvat toiminnot valmistavat sinut toivottuun älykkään ajamisen tulevaisuuteen. Ajoneuvo huokuu rauhallisuutta, innovatiivisuutta ja siisteyttä, joka edustaa myös ympäristömme puhtautta. Kun autossa on ajoavustinpaketti, 360°-kameralla varustettu pysäköintiavustinjärjestelmä, johon voit luottaa täysin, voit ajaa turvallisesti, rennosti ja huolettomasti.

Lukuisat avustusjärjestelmät tekevät myös matkastasi ranskalaisen kumppanin tiellä rentouttavan matkan. Voit itse päättää, haluatko ajaa autonomisesti vai puoliautonomisesti, jolloin järjestelmä pitää automaattisesti kaistaa ja nopeutta 180 km/h asti.

Hinta:

DS9:n hinta on vastaavantyyppisiin luksusluokan sedaniin ja tarjolla oleviin mukavuuksiin verrattuna hyväksyttävässä rajoissa, reilusti alle 50 000 eurossa. Itse asiassa EQC 400:n hinta, joka alkaa tällä hetkellä 71 000 eurosta, on huomattavasti DS9:n hintaa korkeampi. Vertailussa korkeampi hinta on mahdollisesti perusteltu hieman paremmalla ”Made in Germany” -laadulla.

Johtopäätös

Vertailussa ranskalaiset automerkit tuskin ovat huonompia kuin saksalaiset sähköautot, niin luksusluokissa kuin pienissä ajoneuvoissa. Kun kuitenkin otetaan huomioon tärkeät osatekijät, kuten varusteiden ammattitaito, saksalaiset automerkit ovat hieman ranskalaisia edellä, jopa sähköautojen aikakaudella. Ranskalaiset ajoneuvot puolestaan kiehtovat erityisesti nuorempaa sukupolvea viehättävyydellään ja joillakin lyömättömillä teknisillä ideoillaan. Näin ollen sekä saksalaiset että ranskalaiset automerkit tarjoavat suurta ajamisen iloa sähköautojen aikakaudella.

Lähteet:

https://www.drivek.de/vergleiche/bmw-i3/renault-zoe/

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/elektromobilitaet/Stromverbrauch-elektroautos-adac-test/