Öljynjäähdytin – välttämätön nykyaikaisissa moottoreissa 

0
262
öljynjäähdytin
© Shutterstock / trinityfoto

Nykyaikaisissa moottoreissa öljynjäähdytin varmistaa, että moottoriöljy ei kuumene liikaa ja voi täyttää tehtävänsä optimaalisesti. Lue seuraavasta artikkelista, miten öljynjäähdytin toimii ja mitä huollossa on huomioitava. 

Kuinka tärkeää öljynjäähdytys on moottoriajoneuvossa? 

Moottoriöljyä ei käytetä vain voiteluaineena polttomoottoreissa. Männän ja sylinterin välissä sitä käytetään tiivisteenä ja se ottaa osan moottorin jäähdytyksestä. Yhdessä jäähdytysveden kanssa se varmistaa moottorin optimaalisen lämpötilatasapainon. Jos moottoriöljy kuitenkin kuumenee liikaa, moottorin voimakkaasti kuormitettujen liikkuvien osien välinen voitelukalvo voi repeytyä ja aiheuttaa vakavia moottorivaurioita. Lisäksi moottoriöljy vanhenee nopeammin, jos sitä lämmitetään liikaa. Koska öljyn jäähdytys pelkästään öljypohjan kautta ei enää riitä nykyaikaisissa huipputehokkaissa moottoreissa, öljykiertoon asennetaan lisäksi erilliset öljynjäähdyttimet jäähdyttämään moottoriöljyä. 

Öljynjäähdyttimen rakenne ja toiminta 

Öljynjäähdyttimet on valmistettu alumiinista tai ruostumattomasta teräksestä. Molemmat metallit ovat hyviä lämmönjohtimia ja kestävät korroosiota. Hyvä lämmönjohtavuus on tärkeää, jotta öljy jäähtyy nopeasti. Öljynjäähdyttimet rakennetaan vedenjäähdyttimen tapaan ilman avulla tapahtuvaa jäähdytystä varten tai asennettavaksi moottorin jäähdytysnestekiertoon. 

Ilmajäähdytteisissä öljynjäähdyttimissä on suuri pinta-ala, ja ne on rakennettu samalla tavalla kuin vedenjäähdytin. Öljy kulkee ohuiden putkien läpi, jotka on varustettu suuripintaisilla lamelleilla, jotka luovuttavat lämmön ympäröivään ilmaan. Parhaan mahdollisen jäähdytyksen saavuttamiseksi öljy-ilmajäähdyttimet asennetaan ajoneuvon etuosaan. 

Jäähdytyspiiriin integroidut öljynjäähdyttimet koostuvat nykyään yleensä kerroksittain asennetuista puristetuista alumiinilevyistä. Öljy voi kiertää levyjen välillä ilman merkittävää painehäviötä. Jäähdyttimen sisällä niin sanotut turbolaattorit varmistavat öljyn tasaisen jakautumisen ja optimaalisen lämmönsiirron. Öljyjäähdytteiset jäähdyttimet ovat pienikokoisempia kuin ilmajäähdytteiset mallit, koska jäähdytysnesteen jäähdytysteho on parempi. Näiden öljynjäähdyttimien etuna on myös se, että kylmäkäyntivaiheessa nopeammin lämpenevä jäähdytysneste siirtää lämpöä öljyyn, jolloin moottori saavuttaa käyttölämpötilan nopeammin. 

Öljypumppu pumppaa öljyä öljypiirin läpi. Samalla se imee lämpöä moottorin kuumista osista ja automaattivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa momentinmuuntimesta. Öljynjäähdyttimessä öljy luovuttaa sitten lämmön ympäröivään ilmaan tai, jos kyseessä on öljynjäähdytin, jäähdytysveteen. Öljynjäähdytintä käyttämällä öljyn lämpötilaa voidaan alentaa jopa 30 astetta. Ilma-öljynjäähdyttimessä termostaattiventtiili varmistaa, että öljyä ei pumpata jäähdyttimen läpi ennen kuin optimaalinen käyttölämpötila on saavutettu. Vasta kun tietty öljyn lämpötila on saavutettu, termostaattiventtiili avaa kierron öljynjäähdyttimen kautta. 

Öljynjäähdyttimen huolto ja hoito 

öljynjäähdytin
© Shutterstock / thanes satsutthi

Öljynjäähdyttimet ja niiden letkut on tarkistettava säännöllisesti vuotojen varalta, ja halkeilleet tai huokoiset letkut on vaihdettava uusiin mahdollisimman pian. Yleensä öljynjäähdyttimet vaativat kuitenkin vain vähän huoltoa. Ajoittain voi käydä niin, että liitäntä vuotaa. Silloin riittää yleensä tiivisteen vaihtaminen, jotta öljynjäähdytin saadaan jälleen täysin toimintakuntoiseksi. Jäähdytysvesipiirissä olevien öljynjäähdyttimien osalta vuodon voi yleensä havaita jäähdytysveden paisuntasäiliössä olevasta öljystä. 

Voimakkaasti likaantuneet ja hyönteisten tukkimat ilmaöljynjäähdyttimet voivat suorittaa tehtävänsä vain osittain ja ne on puhdistettava. Puhdistukseen ei kuitenkaan missään tapauksessa saa käyttää korkeapaine- tai höyrysuihkupuhdistinta. Ohuet lamellit voivat taipua korkeassa vedenpaineessa ja jäähdyttimestä tulee käyttökelvoton. Ulkopuolista puhdistusta varten öljynjäähdytin suihkutetaan hyönteistenpoistoaineella ja huuhdellaan määrätyn vaikutusajan jälkeen vesiletkulla ja pienellä paineella, mieluiten takaapäin. Tarvittaessa voidaan käyttää harjaa, joka ei ole liian kova. Moottorin sisäpuolen puhdistukseen soveltuu moottorin huuhteluaine, joka lisätään öljyyn moottorin ollessa käyttölämpötilassa. Moottorin huuhtelu poistaa luotettavasti jäämät ja saostumat koko öljykierrosta, erityisesti moottoreista, joissa on paljon ajokilometrejä.