Moottoriöljyn ostaminen aiheuttaa monille autoilijoille päänvaivaa. Mitä monet lyhenteet tarkoittavat ja mitkä moottoriöljyt täyttävät nykyisten Euro-standardien vaatimukset?
SAE, API ja ACEA
Moottoriöljyjen pakkauksissa olevat nimitykset ja kaavat aiheuttavat usein sekaannusta. SAE-erittely on kuitenkin erityisen suuri ja selkeästi esillä. SAE-koodi, kuten 10W-40, antaa tietoa moniasteisen öljyn juoksevuudesta alhaisissa ja korkeissa lämpötiloissa. Useimmat autonkuljettajat tuntevat kuitenkin edelleen tämän eritelmän. ACEA C3:n tai API SN/CF:n kaltaisista eritelmistä on kuitenkin usein vain vähän hyötyä jopa usein ajaville kuljettajille. Sekä API että ACEA ovat valmistajien järjestöjä. API tarkoittaa American Petroleum Institutea, joka on amerikkalainen öljynvalmistajien yhdistys. ACEA on eurooppalaisten autonvalmistajien yhdistys. Niin pitkälle, niin yksinkertaista. Mutta mitä tarkoittaa API CK-4- tai ACEA A3/B4-luokitus?
API-luokitus
API-järjestelmässä erotetaan toisistaan bensiini- ja dieselmoottoreille tarkoitetut öljyt. Bensiinimoottoreille tarkoitetuissa moottoriöljyissä on API-lyhenteen jälkeen S-kirjain, joka on lyhenne sanoista ”Spark”. S- tai C-kirjaimen jälkeen seuraa toinen kirjain, joka antaa tietoa öljyn suorituskyvystä. Mitä pidemmälle kirjain etenee aakkosissa, sitä parempi laatu.
ACEA-luokitus
ACEA-luokituksessa on neljä voiteluainetyyppiä:
A – Bensiinimoottoreiden moottoriöljy
B – Moottoriöljy dieselajoneuvoille, joissa ei ole pakokaasujen jälkikäsittelyä
C – Katalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettujen henkilöautojen dieselöljyn moottoriöljy
E – Moottoriöljy kuorma-autojen dieselöljyä varten
Valmistajat tarjoavat bensiinimoottoreiden A-luokkaan seuraavia öljyjä:
1 – Matalaviskoosiset öljyt
2 – Standardiöljyt
3/4 – Premium-moottoriöljyt
5 – Polttoainetehokkaat premium-öljyt
Esimerkiksi moottoriöljy, jolla on eritelmä ACEA A1, on polttoainetehokas öljy bensiinimoottoreille.
Pakokaasujen jälkikäsittelyllä varustetuissa dieselmoottoreissa käytettävät moottoriöljyt luokitellaan ACEA:n mukaan neljään luokkaan C1-C4. Ratkaiseva tekijä dieselmoottoreihin tarkoitettujen öljyjen luokittelussa on sulfaattituhkan ja muiden komponenttien, kuten fosforin ja rikin, pitoisuus. Koska nämä aineet edistävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen kulumista, niiden osuus nykyaikaisissa öljyissä on vain pieni. Dieselmoottoreiden moottoriöljyjä, joiden tuhkapitoisuus on alhainen, mainostetaan myös Low SAPS -öljyinä. Lyhenne SAPS tarkoittaa sekä sulfaattituhkaa, fosforia että rikkiä.
Moottoriöljyt ja Euro-standardit
Euro-standardeissa ei kuitenkaan aseteta mitään vaatimuksia moottoriöljyille. Ainoa ratkaiseva tekijä on ajoneuvon saastepäästöt, joita nykyaikaisilla voiteluaineilla voidaan vähentää. Useimmat suuret öljynvalmistajat kuitenkin kehittävät voiteluaineitaan yhteistyössä autonvalmistajien kanssa. Tällä yhteistyöllä varmistetaan nykyisten eurostandardien noudattaminen. Puhdas palaminen mahdollisimman vähäisin jäännöksin on yhä tärkeämmässä asemassa moottoriöljyissä, koska pieniä määriä öljyä palaa väistämättä polttoaineen mukana ajon aikana. Vain lisäämällä lisäaineita voidaan täyttää lainsäätäjän yhä tiukemmat vaatimukset. Autoilija voi kuitenkin pysyä rauhallisena ja noudattaa moottoriöljyn valinnassa autonvalmistajan hyväksyntää. Ajoneuvon valmistajan hyväksymällä moottoriöljyllä voit olla varma, että noudatat kyseisen epäpuhtausluokan raja-arvoja.