Kysymyksiä olka-akselin ympärillä 

0
218
Olka-akseli
© Shutterstock / Prachaya Roekdeethaweesab

Mikä on olka-askeli? 

Olka-akselit ovat tärkeä osa useimmissa ajoneuvoissa ainakin etuakselilla käytettävää yksipyöräistä ohjausjärjestelmää. Ne altistuvat suurille kuormituksille, mutta ovat yleensä melko kestäviä. Jos ne on vaihdettava, on tärkeää toimia ammattimaisesti. 

Turvallisesti läpi syksyn

Mistä tunnistat viallisen olka-akselin? 

Yksi selvä merkki etuakselin viallisesta pyöränkannattimesta on etupyörien ja ohjauspyörän heilahtelu kaarreajossa. Jos lepatusta on havaittavissa, ainakin yhden olka-akselin tai olka-akselin laakerin kuluminen on jo pitkällä. Lisäksi ohjaus reagoi vain viiveellä ja ajokäyttäytyminen on ajonopeutta heikentävä. Hieman vaikeammin paikallistettavissa ovat kolina- tai koputusäänet, joita esiintyy ajettaessa epätasaisilla teillä tai jarrutettaessa ja jotka voivat johtua myös viallisesta pyöräntuennasta etu- tai taka-akselilla. 

Voidaanko olka-akseli maalata? 

Ajoneuvotyypistä ja käyttöalueesta riippuen hankaumia voi esiintyä. Näin käy yleensä maastossa, kun ajetaan reunakivien yli tai jyrkemmissä nousuissa. Kuluminen näkyy erityisesti eturungon alueella, jossa olka-akselit sijaitsevat. Jotta ne säilyisivät paremmin, ne voidaan maalata. Ihannetapauksessa tämä tehdään Hammeritilla tai laadukkaalla teollisuusmaalilla tai sinkkipölymaalilla. Ennen loppukäsittelyä osat on puhdistettava perusteellisesti puhdistusaineella ja ruoste on poistettava. Kemiallinen käsittely ei välttämättä ole suositeltavaa. 

Miten tarkistaa olka-akselin kunto? 

Jos epäillään, että pyöräntuenta on viallinen ja viallinen pyöränlaakeri tai muu vaurio on suljettava pois tuntemattomien äänien syyksi, on parasta tarkistaa pyöräntuennan kunto nostolavalla. Tähän tarvitaan toinen henkilö avuksi. Kun ajoneuvo on nostettu, käännä kyseistä pyörää käsin. Jos pyörä pyörii tasaisesti ilman hiomista tai jyrsiviä ääniä, pyöränlaakeri on todennäköisesti kunnossa. Yritä seuraavaksi arvioida pyörää väärin pitämällä sitä ylös ja alas ja heiluttamalla sitä. Toisen henkilön tulisi pitää silmällä pyöräntuennan ja muun jousituksen niveliä. Jos pyörää voi liikuttaa paljon, auttajasi näkee nopeasti, mikä nivel mahdollistaa liikkeen. 

Voiko korjata olka-akseli itse? 

Olka-akseli autossa
© Shutterstock / Vereshchagin Dmitry

Jos olka-akselin laakerit ovat kuluneet, korjaus on mahdollista edullisella korjaussarjalla. Laakereiden tai koko pyöräntuennan vaihtaminen vaatii kuitenkin joskus erikoistyökaluja ja yleensä myös hydraulisen korjaamopuristimen, jota ei jokaisella harrastajamekaanikolla ole. Korjauskeinoja ja asiantuntijaneuvontaa omatoimikorjauksiin on saatavilla omatoimikorjaamoista. Itseapupajoissa on myös nostolavoja saatavilla tarkastusta ja turvallista korjausta varten. Myös alustan geometria on tarkistettava ja tarvittaessa korjattava pyöränkannattimien korjauksen jälkeen. Viallisen olka-akselin tarkistaminen on mahdollista vain nostolavan avulla, koska pyörien pelivarat testataan. Jos pyöräntuenta on rikki, se voi mahdollisesti aiheuttaa onnettomuuden. Olka-akselien vaihtamisen jälkeen on raideväli säädettävä uudelleen. On parasta edetä seuraavasti: Kun auto on nostettu ylös, varmista, ettei se pääse vierimään pois. Kiristä sitten pyöränmutterit ja sen jälkeen pyörä irrotetaan. 

Löysää jarruletkun ja kiinnityspultit, irrota jarrulevyt ja jarrusatula. Nosta nyt lukituspultti, seuraavassa vaiheessa irrota navan mutteri. Löysää jarrulevyn pultit ja irrota ne, irrota edelleen sokkanaula, jalkanivel ja pallonivelen mutterit. Kiristä seuraavassa vaiheessa itselukittuvat mutterit ja vaimentimen pultit ja irrota vetoakselin ulompi nivel ja lopuksi jalka. Kun olet asentanut uudet olka-akselit, toimi päinvastaisessa järjestyksessä.