4MATIC – Mercedes-Benzin nelivedon toiminta ja edut

0
2170
Neliveto
© GettyImages / Henrik5000

Mercedes-Benz kutsuu henkilöautojen, katumaastureiden ja pakettiautojen nelivetoa 4MATICiksi. Lue, miten pysyvä neliveto toimii ja mitä etuja Mercedeksen kuljettajat voivat nauttia.

Miten 4MATIC Mercedes-Benz toimii?

Mercedes-Benzin 4MATIC-neliveto on pysyvä neliveto. Kuljettajat eivät voi kytkeä taajuusmuuttajaa päälle tai pois päältä. 4MATIC- nelivedon olennainen elementti on keskitasauspyörästö, jonka avulla moottorin voima siirretään etu- ja takapyörille. GL-sarjan ajoneuvoja lukuun ottamatta tasauspyörästö on yksivaiheinen planeettapyörästö. GL-ajoneuvoissa vaihteisto on kaksivaiheinen. Se on kaikissa ajoneuvoissa suoraan yhteydessä automaattivaihteistoon. Vaihdelaatikko muodostaa yhdessä moottorin, momentinmuuntimen ja etuakselivaihteiston kanssa Mercedes-merkkisten nelivetoisten ajoneuvojen voimansiirtoyksikön.

Keskitasauspyörästö tasaa nopeutta etu- ja taka-akselien välillä. Muista nelivetojärjestelmistä poiketen 4MATIC ei kuitenkaan tarvitse perinteisiä tasauspyörästön lukituksia. Tämä on mahdollista, koska 4MATIC on yhdistetty Mercedes-Benzin elektronisesti ohjattuihin vetojärjestelmiin 4ESP ja 4ETS. Näiden elektronisten järjestelmien avulla 4MATICilla varustetussa ajoneuvossa jarrutetaan valikoivasti niitä pyöriä, joiden pito ei ole riittävä. Samalla vapautuva vääntömomentti jaetaan pyörille, joilla on riittävä pito. Elektroniikka laskee ja käynnistää 4MATICin automaattisesti käynnistämät jarrutusimpulssit jatkuvasti ohjauskulmaa, pyörien nopeutta, ajoneuvon sivuttaiskiihtyvyyttä ja kallistusliikettä (pyöriminen pystyakselin ympäri) koskevien anturitietojen perusteella.

Koska eri mallisarjoihin kuuluville ajoneuvoille asetetaan erilaisia vaatimuksia, 4MATICista on nykyään saatavilla useita eri versioita. Eri versiot on sovitettu kompaktien autojen, luksusluokan sedanien, katumaastureiden tai suuritehoisten ajoneuvojen erilaisiin vaatimuksiin.

4MATIC Torque-on-Demand -tekniikalla Mercedes-kompaktiautoissa

4MATIC Torque-on-Demand on Mercedes-kompaktiautojen muuttuva nelivetojärjestelmä. Tämä 4MATIC-versio on asennettu A- ja B-luokan CLA-, GLA- ja GLC-mallisarjoihin. Tässä nelivedossa moottorin ylimääräinen vääntömomentti etupyörissä siirretään takapyörille. Tämä siirto tapahtuu tarpeen mukaan. Tämä tarkoittaa, että vääntömomenttia ei jaeta uudelleen etupyöriltä takapyörille tietyssä suhteessa. Uudelleenjako on vaihteleva ja riippuu muun muassa valitusta ajo-ohjelmasta.

Kytkin
© GettyImages / urbancow

C-, E-, S-, V- ja GLC-sarja pysyvällä nelivedolla

Kompaktiluokan ajoneuvoista poiketen Mercedes C-, E-, S- ja V-sarjan 4MATIC-mallit sekä GLC-mallit on varustettu pysyvällä nelivedolla ilman muuttuvaa vääntömomentin jakoa. Tässä 4MATIC-versiossa vääntömomentti jaetaan etu- ja taka-akselille tietyssä suhteessa eikä vaihtelevasti. Jakosuhde on 45-55. 45 prosenttia vääntömomentista jaetaan aina etuakselille ja 55 prosenttia taka-akselille. Mercedeksen mukaan tämän vääntömomentin jakautumisen etuna on, että ajoneuvojen ajovakaus ja vetovoima ovat aina erittäin hyvät. Vääntömomentin tasaisen jakautumisen ansiosta Mercedes-ajoneuvot ovat näissä luokissa erittäin vakaita radalla myös tiukoissa mutkissa, suurilla nopeuksilla ja kaikissa sääolosuhteissa.

Mercedes-Benzin GLE- ja GLS-mallisarjojen katumaasturit on varustettu joko momenttipyörästöjärjestelmällä tai pysyvällä nelivedolla moottoritehosta riippuen. Moottorista riippuen ostajat voivat valita pysyvän nelivedon ja momenttipyörästön välillä. Momenttipyörästöjärjestelmä on kuitenkin käytössä vain 6-sylinterisellä moottorilla varustetuissa malleissa ja plug-in-hybrideissä. Näissä ajoneuvomalleissa vääntömomentti voidaan jakaa taka- ja etuakselien välillä 0-100 prosentin välillä.

 

Mercedes 4MATIC neliveto G-sarjassa

Vuonna 1979 esitelty 460-sarjan maastoauto oli Mercedes-Benzin ensimmäinen nelivedolla varustettu ajoneuvo. Silloin tekniikka oli kuitenkin erilaista. Nykyisissä G-malleissa on pysyvä neliveto, jossa vääntömomentti jakautuu kiinteästi 40:60 etu- ja taka-akselien välillä. Lisäksi näissä ajoneuvoissa on niin sanottu 3-lock-järjestelmä. Siinä on kolme erikseen kytkettävää puhtaasti mekaanista tasauspyörästön lukitusta. Ensimmäinen sijaitsee akselien välissä, toinen rajoitetun luiston tasauspyörästö on asennettu taka-akselille ja kolmas rajoitetun luiston tasauspyörästö on asennettu etuakselille. Lukittavien tasauspyörästöjen suurin lukitusvaikutus on 100 %. Näin moottorin vääntömomentti siirtyy kullekin akselille, jolla on paras vetovoima.

 

AMG:n Performance-neliveto – 4MATIC+

Mercedes-Benzin Tuners AMG:n suorituskykyisissä ajoneuvoissa käytetään kahta erilaista 4MATIC- nelivetojärjestelmää. Vääntömomenttia vaativa 4MATIC on asennettu 35- ja 43-AMG-malleihin. Tehokkaammat AMG-mallit on varustettu 4MATIC+-nimisellä nelivedolla. Tässä nelivedossa vain taka-akselia ajetaan jatkuvasti. Voima voidaan kuitenkin tarvittaessa jakaa portaattomasti etu- ja taka-akselin välillä. Erityisominaisuus on AMG TORQUE CONTROL.

 

Tämän järjestelmän avulla voit jakaa voiman etu- ja taka-akselien välillä, kuten tavallisessa 4MATIC-järjestelmässä on tapana. AMG TORQUE CONTROL mahdollistaa voiman jakamisen vasemman ja oikean takapyörän välillä. Tästä järjestelmästä on erityisiä etuja erilaisilla liukkailla tienpinnoilla ja kaarteissa suurilla nopeuksilla. Tiukoissa mutkissa kuormitus otetaan aina pois mutkan sisäpuolella olevilta pyöriltä. AMG TORQUE CONTROL ohjaa tässä tilanteessa voiman ulommalle takapyörälle, joten optimaalinen pito on aina käytettävissä.

4MATIC
© GettyImages / Viaframe

Mitkä ovat Mercedes-Benzin nelivedon edut ja haitat?

4MATIC-järjestelmän ansiosta Mercedes-ajoneuvojen, kuten kaikkien nelivetoisten ajoneuvojen, suuntavakavuus ja vetovoima ovat paremmat. Erityisesti pito on huomattavasti parempi märällä ja liukkaalla tiellä. Yleinen ajoturvallisuus on korkeampi kuin vastaavissa taka- tai etuvetoisissa malleissa. Etuna on myös se, että neliveto toimii aina kuljettajan huomaamatta. Manuaalista kytkemistä tai katkaisemista ei tarvita. 4MATICilla on kuitenkin myös yksi haittapuoli. Tasauspyörästö ja muut lisäkomponentit lisäävät ajoneuvon painoa ja siten polttoaineen kulutusta.